Kotisivujen käyttökokemus
Kotisivujen käyttökokemus, UX – User Experience, kattaa kaikki loppukäyttäjän kokemukseen liittyvät osa-alueet yrityksen tai sen tarjoaman tuotteen/palvelun kanssa. Verkkosivujen tai verkkokaupan osalta käyttökokemus kattaa käyttäjän kokonaisvaltaisen kokemuksen sivustolla liikkumisesta ja siellä käytettävyydestä aina halutun tiedon löytämiseen tai tuotteen/palvelun ostamiseen saakka. Vaikka käyttökokemus verkkosivujen osalta voi päättyä tuotteen tai palvelun ostamiseen, se voi myös jatkua, jos asiakas tekee myöhemmin muutoksia tilaukseen tai palaa sivuille jostain muusta syystä. Yrityksen kannalta käyttökokemus jatkuu niin kauan, kun asiakas on aktiivinen yrityksen kanssa. Verkkokaupan osalta hyvä käyttökokemus liittyy esimerkiksi tuotteen käytettävyyteen.
Hyvä käyttökokemus verkkosivuilla ja sen säännöllinen kehittäminen motivoi käyttäjiä käyttämään sivustoja enemmän tai pidempään. Jos kotisivujen käyttökokemus on huono, vierailijat poistuvat yleensä nopeasti ja etsivät ratkaisua ongelmaansa muualta. Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa keskitytään käyttäjän tarpeiden ja tunteiden ymmärtämiseen. On tärkeää ajatella käyttökokemusta kokonaisvaltaisesti eikä vain miettiä, mitä tuote tai palvelu tekee tai mikä on sen lopputulos. Käyttökokemuksen suunnittelussa tulee myös huomioida, miltä käyttökokemus tuntuu.
Verkkokaupassa esimerkki hyvästä käyttökokemuksesta voi olla tuotteen lisääminen ostoskoriin. Jos ostoskori avataan automaattisesti jokaisen tuotteen lisäämisen jälkeen, käyttäjä joutuu joka kerta siirtymään takaisin kaupan sivulle valitsemaan uuden tuotteen. Tämä voi ärsyttää käyttäjiä ja hidastaa ostosprosessia. Sen sijaan tuotteen lisääminen ostoskoriin huomaamattomasti, vain pienen vihjeen kera, voi lisätä käyttäjän tyytyväisyyttä.
Käyttäjäkeskeisessä käyttökokemuksen suunnittelussa tärkeintä on huomioida, miten käyttäjä kokee kotisivujen käytön ja millaisia tunteita se herättää. Voi olla kiusaus tehdä sivuja omien mieltymysten mukaan, mutta käyttökokemuksen näkökulmasta on tärkeää selvittää, mikä toimii selkeästi ja sujuvasti sivuston loppukäyttäjälle – esimerkiksi verkkokaupan asiakkaalle. Sivuston tulisi olla helposti käytettävissä suurimmalle osalle vierailijoista ilman ulkopuolista apua tai opastusta. On tärkeää tiedostaa, että yrittäjän oma näkemys voi ajoittain hämärtää käyttäjän todellisuuden, ja olettaa, että käyttäjät ovat yhtä taitavia kuin hän itse.