HAKUKONEOPTIMOINTI

HAKUKONEOPTIMOINTI ON-PAGE (SIVULLA)

Hakukoneoptimointi tai englanniksi Search Engine Optimization on monille jotain monimutkaista ja vaikeaa. Se on yhteisnimi erilaisille menetelmille ja tekniikoille, jotka päätyvät korkealle orgaanisissa hakutuloksissa hakukoneissa, kuten Googlessa. On olemassa monia erilaisia tapoja optimoida verkkosivustosi. Se voi olla sivulla, paikan päällä ja sivun ulkopuolella, mutta aloitamme siitä, mitä kutsumme sivulla, tekstistä ja sisällöstä. Menestyäksesi hakukoneoptimoinnissa on pohjimmiltaan kyse käyttäjäystävällisestä verkkosivustosta, jossa on laadukasta ja ainutlaatuista sisältöä. Mutta hakukoneoptimointi vaatii pitkäkestoista työtä huolellisen analyysin ja strategioiden kanssa, jotta se todella vaikuttaa.
Älä kuitenkaan pelkää kaikkia monimutkaisia sanoja ja tekoja. Autan sinua matkan varrella! Noudattamalla muutamia yksinkertaisia ohjeita alla voit aloittaa optimoinnin itse. Ilman teknistä aiempaa tietämystä. Puhumme sivun optimoinnista, sivustosi sisällöstä ja teksteistä.

Kuten aiemmin mainittiin, sivuston teksti ja sisältö vaikuttavat pääasiassa sijoituksesi Googlen hakukoneessa.

MISTÄ ALOITAN?

Varmistaaksesi, että työskentelet oikeaan suuntaan, sinun tulee tehdä analyysi kohderyhmästäsi, asiakkaistasi. Kenet haluat tavoittaa? Tutustu heihin. Mieti, mitä potentiaaliset asiakkaasi etsivät löytääkseen verkkosivustosi. Analysoimalla verkkosivustoa huolellisesti voit saada tietoa, joka kertoo sinulle, miltä hakukäyttäytyminen näyttää.
Tässä on paljon erilaisia analyysityökaluja käytettäväksi. Valitse mikä tuntuu mukavimmalta sinulle ja tasolle. Jos haluat erittäin hyvää tietoa verkkosivustosi toiminnasta, Google Analytics on erinomainen työkalu jonka avulla saat paljon tietoa siitä, miten kävijät liikkuvat verkkosivustolla.
Tämä analyysi auttaa sinua tulevassa työssä.
Huolellisen analyysin avulla seuraava vaihe on paljon helpompi toteuttaa.

MITÄ HAKUSANOJA KÄYTÄN?

Kun olet tunnistanut kohdeyleisösi ja tunnistanut heidän hakukäyttäytymisensä, on helpompi tietää, mihin avainsanoihin sinun kannattaa keskittyä, sillä nyt tiedät mitä ja miten niillä etsitään! Käytä Googlen omaa työkalua Avainsanojen suunnittelija AdWordsissa nähdäksesi keskimääräisen hakujen määrän ja myös kilpailun valitsemillasi avainsanoilla. Se kertoo, kuinka hyvin avainsanojasi voidaan käyttää optimointiin.
Nyt sinun on käytettävä avainsanojasi ja optimoitava verkkosivusto vastaamaan niitä. Muista, että valitsemiesi avainsanojen tulee myös vastata verkkosivuston sisältöä!
Nyt kun olet tehnyt avainsana-analyysin ja selvinnyt tähän asti, alkaa varsinainen työ!

MIHIN JA MITEN SIJOITAN HAKUSANOJA?

Nyt kun olet tunnistanut avainsanasi, on tärkeää osata käyttää niitä. Pitäisikö sanoja lisätä jokaiseen lauseeseen verkkosivustollasi? Ei, Google ymmärtää enemmän. Tässä kannattaa aina aloittaa asiakkaan näkökulmasta, kirjoita sivustosi käyttäjälle. Ei Googlelle. Paljon riippuu siitä, että sivullasi on informatiivinen ja ainutlaatuinen teksti, yritä tarjota kävijöille mahdollisimman hyvä kokemus!

Mutta mitä eroa on hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittamisella tavalliseen tekstiin verrattuna? Tämä on kysymys, jonka monet kysyvät itseltään, miten pitäisi ajatella? Jos aloitat kirjoittamisesta vierailijan parhaaksi ja mahdollisimman informatiiviseksi, olet päässyt pitkälle. Varmista kuitenkin, että et unohda sisällyttää avainsanojasi.

Alla on muutamia yksinkertaisia ​​asioita, jotka voit pitää mielessä optimoidessasi verkkosivustosi sisältöä:

  • Korosta H1–H6, eri kokoiset otsikot helpottavat lukijan löytämistä. Valitsemalla erilaisia ​​otsikoita näytät Googlelle myös, mistä sivulla on kyse. Varmista, että sinulla on vain yksi H1 per sivu, johon sisällytät avainsanasi.
  • Käytä valitsemiasi avainsanoja ja sisällytä ne tekstiin. Käytä vapaasti synonyymejä ja erilaisia ​​taivutuksia. Muista, että tekstin tulee sisältää avainsanat kohtuullisen välein, sen ei pitäisi olla vaikea lukea.
  • Tekstin tulee olla hyvin muotoiltua. Käytä kappaleita ja erottimia helpottaaksesi sitä, vaikka se on lihavoitu ja kursivoitu.
  • SEO:n näkökulmasta Google pitää parempana pitkiä tekstejä, mutta älä kirjoita enempää kuin on tarpeen. Muista, että sen tulee olla ainutlaatuinen ja informatiivinen.
  • Vältä päällekkäistä sisältöä. Kirjoita ainutlaatuista sisältöä, jota Google ei ole aiemmin lukenut.

META DESCRIPTION JA TITLE TAGIT

Jokaisella verkkosivustosi sivulla tulee olla yksilöllinen otsikkotunniste ja metakuvaus. Alla on tulostusnäyttö siitä, miltä hakutulos näyttää Googlessa. Täältä löydämme sekä otsikkotunnisteet että metakuvauksen.

Yllä näkyvää sinistä linkkiä kutsutaan otsikkotunnisteeksi. Alla näemme harmaata tekstiä, jota kutsutaan metakuvaukseksi. Nämä kaksi kuvausta näkyvät jokaisessa hakutuloksessa.

Suosittelemme, että kirjoitat jokaiselle verkkosivustosi alasivulle ainutlaatuisen otsikon ja kuvauksen. Jos et tietoisesti kirjoita yllä olevaa itse, Google valitsee automaattisesti sopivat, ja se ei välttämättä ole sitä mitä haluat sen olevan.

Noudata alla olevia vinkkejä kirjoittaessasi otsikkotunnisteita:

  • Kuvaile, mistä sivulla pääasiassa on kyse
  • Kirjoita avainsanat mahdollisimman alkuun
  • Käytä avainsanaasi luonnollisella tavalla. Älä toista avainsanaa liian monta kertaa
  • Vierailijan tulisi haluta klikata linkkiä, joten yritä kirjoittaa se mahdollisimman houkuttelevaksi ja “napsautettavaksi”.
  • Käytä enintään 60 merkkiä
  • Kirjoita kullekin sivulle yksi uniikki meta description
 

Google enää rankkaa sivuja metakuvauksissasi kirjoitetun mukaan, mutta uskon, että sinun tulee käyttää aikaa ja energiaa hyvien ja klikattavien kuvausten kirjoittamiseen. Kun verkkosivusto saa paremman napsautussuhteen, se voi parantaa sijoitusta. Hyvällä kuvauksella voit houkutella enemmän ihmisiä napsauttamaan, mikä antaa positiivisia vaikutuksia.

Noudata alla olevia vinkkejä kirjoittaessasi metakuvauksia:

  • Ajattele, että sen pitäisi olla lyhyt yhteenveto sivun sisällöstä.
  • Sen tulee olla 50-300 merkkiä
  • Kirjoita sujuvaa, helppolukuista tekstiä ja sisällytä avainsanasi
  • Kirjoita kullekin sivulle yksi uniikki meta description

KUVAT JA ALT TEKSTIT

Vaihtoehtoinen teksti on kuvaus siitä, mistä tietystä kuvasta on kyse, ilman näitä Googlen on vaikea lukea kuvan tietoja ja tarkoitusta.
Jos kuvaa ei jostain syystä näytetä, sen sijaan näytetään vaihtoehtoinen tekstisi.
Kuvien optimoimiseksi sinun tulee kirjoittaa vaihtoehtoinen teksti kaikkiin sivustolla oleviin kuviisi ja muuttaa myös kuviesi tiedostonimiä.
Joissakin tapauksissa kuvien nimet ovat esimerkiksi: “IMG0027.jpg”
Tämä yllä oleva tiedostonimi ei auta Googlea ymmärtämään, mitä kuva sisältää tiedoksi.
Käytä sen sijaan kuvaavia tiedostonimiä, jotka liittyvät kuvan sisältöön, ja kirjoita vastaava vaihtoehtoinen teksti.

Miksi kuvat kannattaa optimoida?

  • Saatat esiintyä kuvahauissa.
  • Google ymmärtää kuviesi tarkoituksen ja tiedot